środa, 11 stycznia 2012

Cień dnia

Blaise Pascal: Niesprawiedliwość.
- Nie znalezli innego sposobu
zadowolenia pożądliwości
bez krzywdy drugich.
(ibidem, fragment 454 /137/)


Blaise Pascal:
Ugruntowano wszystko na pożądliwości
i dobyto z niej cudowne prawidła
porządku, moralności i sprawiedliwości;
ale w głębi, w szpetnej głębi człowieka,
owo figmentum malum, jest tylko przykryte,
ale nie usunięte.
(ibidem, fragment453/135/
..
Obóz to takie zakłamanie wszystkiego,
że już mało kto wie, o co chodzi
naprawdę;
w takim razie wszyscy się domyślają, że
chodzi tylko o kasę..o kasę - powtarzam spokojnie.
Wszystkim bez wyjątku.
Mój problem od zawsze polegał na tym, że
tej prawdy nie przyjmowałem.
Omamienie. Całkowicie fałszywe nastawienie.
..
Wtedy, wtedy - pod Kościołem św.Trójcy,
(który był zamknięty)
gdy już mama odmówiła (na kolanach)
modlitwę do Św.Trójcy był ten problem;
jak zostawić ofiarę?
To pamiętam, żeśmy poszli do Katedry,
gdzie nie było tego problemu.
Potem na obiad do Zytek.
..
Czemu to pamiętam obrazowo - a nie
jestem pewien roku,lecz czy to była jesień?
Raczej tak, bo było ciemno i bałem się
sam iść do domu na Słowackiego.
Wróciliśmy do dworku Karscha, gdzie jeszcze
miała pracę..do wieczora.
Była bardzo biedna w tym wszystkim.
Ja to widziałem - choć dziecko,
ona - nie, choć dorosła.
..
Teraz wiem; Pan tego wcale nie chciał.
Mamy Go przecież w sobie, nie tylko w sercu,
(Blaise Pascal)- także w głowie.
..
Czy nie to samo jest, gdzie się modlę? - pytałem mamy.
zrobiłem jej nawet ołtarzyk na etażerce;
inaczej nie potrafiłem pomóc.
..
Teraz wiem, co wiem i czego jestem pewien.
To także obóz - był już wtedy.
Fakt.
Blaise Pascal;
Ostatni akt jest krwawy,
choćby cała sztuka była najpiękniejsza:
gruda ziemi na głowę
i oto koniec na zawsze.
(ibidem, fragment 210 /227/)
..
..ach Blaise Pascal..(!)
..przecież posmutniałem.
To także obóz,..także - powtarzam spokojnie.

Brak komentarzy: