środa, 23 kwietnia 2008

Zwariowanie

Motto : Schwierig. Gefuehle fuer mehr als1 Brief pro Tag aufzubringen.
Peter Handke :Das Gewicht der Welt ;23.April 1976 (s.122)(Suhrkamp Taschenbuch 1979)
--------
Pożne popołudnie. Powoli dochodze do jakiejś rownowagi ; nawet dorwałem sie kompa . To jednak ryzyko, bo nie chce tego co chciałbym, gdybym pisał normalnie i czego ,pomimo prywatności notatek, tutaj nie moge. W
kazdym razie tu jestem , kota nie wypuściłem na balkon , a Fili powedrował bo dostał zdalne pozwolenie. Trudno , bo osobiście od bardzo dawna mam oko na dzisiejszego Co.- kilka razy mnie kopnął , a dwa razy mocno : w 1980 i 1986 choćby,ale potem też.
Zostawmy to. Wszyscy mają problemy z tą datą - wiec postanowili uczynić ją świetem książki. Wczoraj w Goethe-Institut poczytałem troche , m. inn.Die Zeit Nr.17 i tam bardzo ciekawy felieton Elisabeth von Thadden ; Verrueckt, oder ?skąd sie dowiedziałem , że 23 kwietnia to m.inn;
- data rzekomej śmierci w 1616 roku dwoch tytanow literatury : Cervantesa i Szekspira,
- co może być o tyle nieprawdą ,bo meksykański pisarz Carlos Fuentes niedawno oznajmił , że obaj - to jednai ta sama
osoba ,a tak naprawde na ich konto tworzył..Francis Bacon !
- żeby było ciekawiej , uznaje sie ten dzień za date urodzin Szekspira ,
- katalończycy uważają ,że date świeta książki przyjeto od panującego tam od prawie 100 lat zwyczaju ,aby w ten właśnie dzień obddarowywać sie książkami .
- ponadto obchodzi sie w Katalonii tego dnia świetego Jerzego i obdarowuje rożami etc.
----
Bardzo ciekawy tekst , ten felieton zawiera - np.nie wiedziałem , że Cervantes zaczął pisać Don Kichota w wezieniu ,gdzie sie dostał! bo kilka lat był sternikiem pirackiego okretu , a piraci mu zaufali , bo miał tylko jedną reke etc.
Wniosek jest oto taki , że jeśli miał jedną reke i siedział w wiezieniu , to na pewno i pisał Don Kichota, najbardziej zwariowaną historie - a zatem istniał. Natomiast co do Szekspira , nie ma az takich dowodow , żeby siedział w wiezieniu, jedynie przypuszczenia , że był tam siedem lat! Osobiście , też zaliczam S..do bardzo tajemniczych postaci o ktorych coś wiem , a chciałbym wiedzieć znacznie wiecej. Jednak co do daty śmierci , to są wątpliwości ,bo w Hiszpanii operowano już wtedy kalendarzem gregoriańskim a w Anglii - juliańskim. Jeśli to fakt, byłaby rożnica 10 dni . Także data urodzin Szekspira jako 23.04 jest przyjeta , ale nie taka pewna : podobno miał chrzest 26.04 . Skoro był ochrzczony , zatem istniał ! Co sobie posprawdzałem w Wikipedii , zatem spokojnie : ten Co.tyko gromadzi wiele zdarzeń i opinii .
-----
Jednak to wystarcza co wiem , aby być ostrożnym dziś do przesady.
-----
Pod wieczor przejaśniło sie zupełnie . Otrząsnąłem sie z wczoraj na tyle , by wertować książki jakie przywiozłem.Po prostu super. Jednak najciekawsza, to nie z tych jakie sam wybwrałem ! Oto pojawiła sie w tajemniczy sposob na moim stoliku , może gdzieś odszedłem na chwile miedzy połki w tym salonie , a schodziłem też na doł gdzie odnalazłem ściereczke do okularow , koło szatni ; leżała tam na stoliku!- wiec pojawiła sie w tajemniczy sposob w moim zasiegu monografia Dietera E. Zimmer : Sprache in Zeiten Ihrer Unverbesslichkeit - piekne tomisko. Zaraz zacząłem wertować i zaraz sie zdecydowałem . Jeszcze tylko popytałem. Miłe dziewczyny przy sąsiednich stolikach - czy to nie ..bo one tak pilnie pracowały przy stertach książek. Jedna , to nawet myślała, że tak sie przyglądam., bo..i uśmiechneła sie do mnie ! Skoro ustaliliśmy ,że nie o to chodzi - to skąd ale wzieła sie tam - najlepsza książka , jaką tym razem przywiozłem z Goethe - Institut ? Przecież nie położyła jej Tajemnicza Dama z tamtych czasow , jaka nieraz przysiada sie do mnie , ,ale mnie to nic już nie dziwi i nie przeszkadza , -ani troche ?
Czasem troche odrywa , czasem i ..usypia.
-------- 19.55 : Fili wciąż nie wraca, co moge poradzić?...ale kota pilnuje , a on mnie : nawzajem.
Ach Blaise Pascal.. - tyle jestem warty.
Najlepiej nigdzie dziś nie wychodzić, choć akurat pod wieczor sie przejaśniło.

Brak komentarzy: