środa, 28 stycznia 2009

Lekcja trwa

 
Zaspałem.
Gdy odwiedziłem Fili, lekcja już trwała ; z polskiego.
Wyjątkowo solidnie ;Pani Profesor B...znów nasłuchuję wykładu o..zdaniu.
Konkretnie; rodzaje podmiotów.
Potem coś szczególnego ; przydawka.
Za trudne dla mnie; ale i dla Fili też, bo na poziomie co najmniej klasy maturalnej.
Co to sa np.podmioty szeregowe ?
.. a z tymi przydawkami.
Powiedziałbym, ze język polski jest bardzo wyrazisty w sensie emocji i odcieni.
Można by się dokształcać, nie zaszkodziłoby.
Trochę nasłuchuję , trochę medytuję.
Nie mają lekko dzieci teraz .
Jak wychodzi Pani B. dziękuję i jakby się usprawiedliwiam,,że długo czytałem w nocy..Johna Updike..ale to prawda; wlaściwie to przeczytałem cały odcinek przygód Królika ; Przypomnij się..
..
Potem godzina pauzy; czekamy na chemię.
Przeglądam podręcznik; wspaniały.
Teraz mają fajnie dzieci; wszystko podane, krótkie jasne teksty, nawet definicje proste, ilustracje i jeszcze płyta.
Pożyczę.
Chemia byłaby teraz bardzo ciekawa - zawsze taka była, ale wtedy..
Mielśsmy długie, mętne czytanki, jakieś niewyrazne foto, jakieś szkice.
Chwila rozmowy z Panią M.- na temat chemii i doskonałego podręcznika.
..
Kiedyś byłem przecież chemikiem; opowiadam epizod z tamtych lat w Zakładowym Laboratorium Badawczym w Chorzowie; gdzie dopiero po kilku miesiącach zorientowałem się, że pracuję w tajnej pracowni jawnego laboratorium; przy hydroksyloaminie.
..ale o wybuchu i jak ocalałem przez przypadek, że wyszedlem przed halę na fajkę - a J. został i zginął - wiec to niepotrzebnie opowiadałem.
Lecz właśnie tamten wypadek zraził mnie do chemii, choć kilka lat jeszcze kręciłem się w paru zakładach - to jednak już ostrożnie, coraz dalej od technologii.
Jeszcze parę miesięcy w 1967/68 w Bydgoszczy znów bylem w sercu chemii na instalacji Wt-12 - a wcześniej w Blachowni Sl. omal nie wylądowałem na polietylenie wysokociśnieniowym - już bylem przyjęty! i zbierałem podpisy na karcie obiegowej, a w dziale kadr..Pan O. zaproponował abym przyjął się do Ośrodka Szkolenia..i tak się wywinąłem.Był tam potem wypadek na instalacji, znów kilku zginęło niepotrzebnie; wtedy eksperymentowali na gwałt z każdą nową licencja - chcieli wydusić co się da na własną rekę ; chemia była wyraznie forowana i forsowana ; miała być przemysłem narodowym..
Jednak widok zniszczonej instalacji w Blachowni Sl. byl porażający; tuż obok byly zniszczone przez Amerykanów hale benzyny syntetycznej - jeszcze w czasie wojny ; przygnębiąjące.
Bomby przebijały wiele kondygnacji - ale ścian bocznych i konstrukcji nie potrafiły naruszyć - co innego z wybuchem instalacji zbudowanej teraz; rozleciało się wszystko.
Jak kilka lat wcześniej oglądałem podobnie zniszczone w nalotach hale Zakładów w Oświęcimiu - dziwiłem się jak solidne to były budowle ! ; czemuś nie odbudowywali ; prawdopodobnie szukali planów, aby kontynuować produkcję benzyny syntetycznej.
Idee nie były głupie ; tylko wykonawstwo.Fatalne.
..
Jakie to były czasy; wszędzie czekało zatrudnienie; nawet w tym samym zakładzie załatwiając formalności wstępne - można było przeskoczyć do innego działu; tak mnie się zdarzyło jeszcze dwa razy potem; w obydwu przypadkach w Toruniu.
..
Lekcja z chemii wywołała tyle wspomnień! - przecież się skończyła.
Pani Profesor bardzo mila i rozmowna; śpieszyła do Wodociągów, aby załatwić lekcję poglądową w tamtejszym laboratorium.
..sam bym chętnie zobaczył - jak teraz wygląda specjalistyczne laboratorium ?
Z drugiej strony; nie podjąłbym się pracy tam; za dużo szczegółów.
Chyba, że temat byłby super,,coś takiego o czym od dawna marzę w snach, czego jestem wtedy pewien i bliski.
Moja lekcja z chemii wciąż trwa.
..
Póki co pożyczylem od Fili ten podręcznik z płytą ; Chemia Nowej Ery( autorzy Jan Kulawik,Teresa Kulawik, Maria Litwin)
.i już wiem, że dokładnie przejrzę zwłaszcza ten skromny dział ; poznajemy reakcje chemiczne - bo to mnie najbardziej kiedyś wkręcało; dlaczego,- dlaczego zachodzą reakcje..i w takim kierunku w jakim zachodzą ?

Skąd mają tyle ochoty (energii) i tyle celów ?
Muszę znalesć mojego Paulinga sprzed ponad czterdziestu pięciu lat i porównać.
Lekcja trwa.
Posted by Picasa

Brak komentarzy: