czwartek, 18 lutego 2010

Popielec(9)

 
Witold Gombrowicz;"Rozglądam sie za jakimś wydawcą. Trzeba przecież coś zrobić z tym tekstem. wpada mi w ręce adres Pawła Zdziechowskiego w Paryżu. Stąd - nawiązanie z Giedroyciem. Fragmenty Trans-Atlantyku mają ukazać się w "Kulturze".
Niezbyt się tym przejmuję, wciąż jestem na marginesie emigracji.(Prawie cudzoziemiec)(zapis z 1957)
(Witold Gombrowicz Dziennik 1953-1958 t.I s.351 - Wydawnictwo Literackie Kraków 1997)
..
..tak, tak ; wydawcą..;Jerzy Giedroyć - Książę i Pan Hrabia w Paryżu razem, ale dopiero za sześć lat; brak będzie tylko Norwida, żeby to odnotował..
..
..ale, ale; jakby było brakujące ogniwo pod tą pryzmą śniegu; naprawdę serio medytowałem, nad rozgrzebaniem TEGO, żeby coś zobaczyć; czy tam lampa jest zasypana, i czy świeci..?
..a wtedy, wtedy wszystko byłoby już jasne..
.ze mną..- pocieszam się i poprawiam wygodniej;
..jakby nie Jeleński, nie byłoby dla Gombrowicza szansy na wyrwanie się do tego spotkania z Giedroyciem, a potem Ritą..
..co zresztą odnotował w Dzienniku w jakiś poniedziałek 1956;
"Jeleński..kto to? Pojawił się na moim horyzoncie hen w Paryżu, i walczy o mnie..od dawna, może nigdy, nie zdarzyła mi się afirmacja tak zdecydowana i zarazem bezinteresowna tego, czym jestem, tego, co piszę, Tu nie wystarcza sama tylko chłonność, chwytność, takie współbrzmienie może się wydarzyć tylko na gruncie pokrewieństwa natur. Użera się o mnie z polską emigracją. Wykorzystuje wszystkie atuty swojej sytuacji paryskiej i rosnącego osobistego prestiżu w intelektualnym
beau-mondzie, żeby mnie popchnąć. Biega do wydawców z moimi tekstami. Zdobył mi już kilku popleczników, wcale nie tanich.
Uznanie, zgoda, podziw nawet..to ostatecznie rozumiem(homo sum)..ale ta pracowitość? to że podziw nie ogranicza się do podziwu?..
(Witold Gombrowicz Dzienniki,t.I s.323..ibidem)
..
..tak, tak; Konstanty Jeleński, to byl Ktoś, naprawdę inny - ale, ale; trwało wygnanie jeszcze siedem lat!
.."..i było coraz trudniej.." - jakbym słyszał..
..popielcowo..
..".."..
..
..wracaj, wróć , Gombrowicz wróć..tutaj, teraz..jakby nic..
..poblogujemy trochę..- pofiflujemy jakby razem - zachęcam się..
.."spokojnie"
..
Posted by Picasa

Brak komentarzy: