sobota, 18 kwietnia 2009

Faktycznie, Kraków (242)

 
Kilka minut tam marudziłem i patrzałem to na pomnik Mickiewicza,to na Pałac i w ogóle.
"Jest piękny z każdej strony.." - miała rację pani obok, - ale mnie chodzi o coś jeszcze.
..
Teraz w realu już pilnie studiuję Mickiewicza wiersze i trochę faktów z życia.
Istnieje kilku Mickiewiczów, jakby obok siebie - muszę zająć się najwyżej dwoma; Poetą i Prorokiem, ale bez "mania religiosa", spokojnie. Mnie to nie złapie, mnie obroni coś więcej niż Protagoras; Historia.
Zatem.
Mam na myśli proroctwo dziejowe, a najlepiej wyrażone poetycznie jak ten dziwny wiersz,..do czego doprowadzi władza LUSTERIAN, to znaczy dokąd prowadzi demokracja zaprawiona(..samocenzura) - jak tutaj.
..
Gęby za lud krzyczące

Gęby za lud krzyczące sam lud w końcu znudzą,
I twarze lud bawiące na koniec lud znudzą,
Ręce za lud walczące sam lud poobcina.
Imion milych ludowi lud pozapomina.
Wszystko przejdzie po huku, po szumie po trudzie
Wezmą dziedzictwo cisi, ciemni, mali ludzie.
(1833-1836)
Quelle; Adam Mickiewicz Wiersze T I s.406-407
Wyd.Czytelnik Warszawa 1993
..
..ach Blaise Pascal, ten wiersz proroczy, od dawna nie daje spokoju.
Jakby tak miało być, i faktycznie wróciłoby średniowiecze,.. ?
" ..albo coś jeszcze gorszego"..
"Także stosy?"
"..coś o wiele gorszego..bo bez religii" - słyszę to uporczywie od lat.
..
Lecz na Rynku w Krakowie jest pięknie i spokojnie, a w oknach Pana Hrabiego wciąż ciemno.
Jutro Popielec.
Posted by Picasa

Brak komentarzy: