poniedziałek, 22 marca 2010

Memento(15)

 
..ileż otuchy przynosi religia! - medytuję póznym wieczorem--
..która także potrzebuje symboli - jakbym słyszał dopowiedzenie.
..
..ujęcia z tej wędrówki (27.12.2009) - także ocaleją..dzięki tamtym (z 18.listopada).
..
..od tygodnia jestem w dziwnym stanie, to oczywiste, że historia w Lidlu(18.03.2010) nie zdarzyła się "tak po prostu".
..
Dziś zajrzałem do notatek; 14.marca 2010 w niedzielę wieczorem słuchałem-oglądałem występy Douglasa Adamsa i trochę mnie poruszyły te wynurzenia (tuż przed śmiercią) nagrane w Santa Barbara przez ludzi z Uniwersytetu Kalifornijskiego.
..wiadomo o co chodzi.
Jakby chcąc się pocieszyć, już na wyjściu z Sieci wysłałem kolejny alert w sprawie Dziennika Mieczysława Jastruna; termin zwrotu do Biblioteki(26.03) zbliżał się nieuchronnie; prolongowany tyle razy, że nie wypadało prosić raz jeszcze.
Zawziąłem się na to wydanie z 2002 - i wiem dobrze dlaczego..
Zaraz tego wieczoru dostałem ofertę,(prus24.pl) a nazajutrz prośbę o potwierdzenie.
Tego samego dnia, książkę wysłano - a 17 marca czekało awizo; które odebrałem rano 18 marca; i dopiero wtedy ..- była to przecież kolejna próba.
..
..teraz patrzę z satysfakcją na dwie identyczne księgi koło siebie..
..żadnych przypadków! - jakbym słyszał,
..jedną do zwrotu, a drugą do dalszych studiów; Fili jak zobaczył koło siebie te wspaniałe tomiska był zaskoczony i spytał po co dwie..?
..to było dobre pytanie..
..łatwiej będzie znależć - powiedziałem, ale ta absurdalna odpowiedz ma sens..
.."niestety.."
..
..otóż religia ma decydujące znaczenie dla "zwyciężonych" - medytuję przed północą.
..ach Blaise Pascal, teraz wygląda to jaśniej, niż wtedy.
..
Rainer Maria Rilke;
"Die Siege laden ihn nicht ein.
Sein Wachstum ist: der Tiefbesiegte
Vom immer groessern zu sein."
..
("Już go zwycięstwa nie pomniejszą/Rośnie głęboko zwyciężany/ przez moc - coraz potężniejszą"(R.M.Rilke Widzący - tłum.Mieczysław Jastrun).
za; Mieczysław Jastrun Dziennik, Wydawnictwo Literackie Kraków 2002 s.119)
..
..ten zapis w Dzienniku M.Jastruna - (z 11.sierpnia 1957) Autor kończy zdaniem;"Kiedyś w Lodzi, może w r. 1934 powiedziałem Karolowi Hillerowi ten wiersz.Zamyślił się. Zrozumiał."


Posted by Picasa

Brak komentarzy: