piątek, 5 marca 2010

Tajemnica(5.46)

 
TAO-TE-KING

czyli
z Księgi Drogi i Cnoty

Lao-tsy
..
XVI.

"..Osiągam pełnię (wewnętrznej) pustki, zachowuje w sercu całkowity spokój.
Tysiące rzeczy rodzi sie i rozwija, a ja przyglądam się jak powracają (do swego zródła).
Każda rzecz rodzi się i osiąga pełny rozkwit, ( a wówczas) każda z nich wraca do swego zródla).
Powrót do zródła oznacza pełny spokój. Nazywamy to spełnieniem swego przeznaczenia.
Spełnienie swego przeznaczenia nazywamy niezmienną(zasadą).
Poznanie owej niezmiennej (zasady) nazywamy oświeceniem.
Ci, co nie osiągnęli poznania niezmiennej (zasady), w swej szaleńczej głupocie dopuszczają się wielu zbrodni.
Ci, co niezmienną (zasadę) poznali, stali się wszechogarniającymi.
Będąc wszechogarniającymi, są oni bezstronni i (wszystko traktują jednako).
Będąc bezstronnymi, zdobywają dostojeństwo królewskie.
W swym królewskim dostojeństwie naśladują oni niebo.
Niebie bierze przykład z tao.
Tao oznacza nieskończone (trwanie).
Utrata ciała nie stanowi więc dla Mędrca, niebezpiecznego zagrożenia."
op.ci)
..
..potem trochę z góry, długą ulicą właściwie wiejską podjeżdżałem pod Kościółek drewniany, w stylu góralskim, siadałem na ławce pod drzewami i powoli się uspokajałem.
Człowiek nie ma tutaj innego wyjścia po prostu jak dwie rzeczy; uspokajać się i pocieszać..
.."ciągle"
tak, bezustannie; w tym go nikt nie wyręczy, a wewnętrznego spokoju nie osiągnie się
inaczej jak samemu wyciszając, wyrzucając wszystko, wszystko jakby resetując i na nowo już pocieszając Któregoś-ja na ławce koło Kościółka pięknego w Białogonie, lecz w końcu nie widząc ani tego, ani po co się znalazłem akurat tam; taki kwadrans, albo dwa, to mój luksus i jakby nagroda Stamtąd..
..mój los materialny, był dla NICH żałosny, ale dla mnie stawał się coraz bardziej Królewskim Gościńcem.
..".."..
..
..


Posted by Picasa

Brak komentarzy: