czwartek, 4 marca 2010

Tajemnica(5.39)

 
TAO-TE-KING
Lao-Tsy
czyli

z Księgi Drogi i Cnoty
..
VIII.
"..Najwyższa dobroć podobna jest wodzie.
Dobroć wody (polega na tym, że)przynosi ona korzyść dziesiątkom tysięcy rzeczy, mimo, że z nikim nie walczy.
Pozostaje (ona w najniższym położeniu), w którym żaden człowiek nie chciałby się znajdować.
Dlatego zbliża się ona w swym podobieństwie do Tao.
(Jeśli chodzi o miejsce, w którym człowiek) przebywa, najbardziej ceni się jego
(niskie) położenie.
(Jeśli chodzi o) serce (i wypełniające je uczucia, najbardziej ceni się ich głębię.
(Jeśli chodzi o) stosunki(między ludzmi) najbardziej ceni się w nich ludzkość.
(Jeśli chodzi o) słów (wypowiadanie), najbardziej ceni się w nich szczerość i wiarygodność.
(Jeśli chodzi o) rządów ( w kraju sprawowanie), najbardziej ceni się w nich ład i spokój.
(Jeśli chodzi o) służenie panu i władcy), najbardziej ceni się umiejętność i sprawność.
(Jeśli chodzi o) działalność (wszelaką), najbardziej ceni (prowadzenie jej) we właściwym czasie.
Zaiste, właśnie dlatego, że się z nikim nie walczy (dla osiągnięcia tych wartości), nie (rodzi się) opór i przeciwdziałanie.."
(op.cit)
..
..tak; tutaj już nie byłem
..na pewno sam,
..od tego miejsca,
..Traktat Lao-tsy
..działał także na
..Tamtego-ja;
..lecz było nas wkrótce
..Trzech co najmniej,
..ponieważ sam,
..nie radziłem sobie
..w Kaplicy św.Barbary
..na Karczówce
..
..tam często spoglądałem - w szczególnych momentach Traktatu; na posąg św.Barbary wykuty w galenie przez jakiegoś Włocha; czasami jakby sie uśmiechała, to znów surowo
patrzała; ile może znaczyć nastawienie..
..oczekiwanie..
..jeszcze trochę i odezwie się do mnie, albo zawoła - medytowałem w przerwach
..od Tao-Te-King ..
..a nawet rozważałem..
..całkiem serio to rozważałem;"ileż może ważyć taka figura?
..trzysta kilko?
..czterysta..?
..wprawdzie ołtarz wyglądał solidnie, ale ustawiona była na małej podstawie..
..i co wtedy..?
..
Traktat Lao-tsy może być poradą dla rządzących, ale czy oni potrzebują porady?
TAO-TE-KING jest na pewno ratunkiem dla rządzonych..
..a przede wszystkim dla ODRZUCONYCH..
.." i sponiewieranych.."- jakbym słyszał Co-Partnera;( chciałby cały wywód tutaj,)
..do imentu, jak ja wtedy byłem;..już czwarty rok szukałem i zdążałem..
..a dzięki TAO-TE-KING; od tego miejsca już wiedziałem dokąd;
..do najniższego(mojego)położenia.
..ach Blaise Pascal, to też racja, ta rada dla tonących; opaść spokojnie na dno,żeby się odbić..
..".."..
..i ratować..
..
..




Posted by Picasa

Brak komentarzy: