sobota, 6 marca 2010

Tajemnica(5.49)

 
TAO-TE-KING

czyli

z Księgi Drogi i Cnoty

Lao-Tsy

przeł.Tadeusz Zbikowski

XIX.

"..Odrzućcie władzę, usuńcie mądrość, a naród skorzysta na tym stokrotnie.
Odrzućcie ludzkość usuńcie sprawiedliwość, a u ludzi ponownie (pojawią się
wrodzone) uczucia ojcowskie i synowskie.
Odrzućcie przemyślność,usuńcie (chęć zdobycia) korzyści, a znikną zbójcy i złodzieje.
Tych trzech (zleceń) nie wystarczy traktować jako (piękną) maksymę.
Dlatego powinny wam służyć jako zasady), których będziecie się trzymać w codziennym działaniu).
Zachowujcie więc naturalną prostotę, unikajcie sztuczności, mniej zabiegajcie o własne (korzyści), a pragnienia wasze niechaj będą skromne".
(op.cit.)
..
..Generał tak naprawdę był emerytowanym nauczycielem ZSE w Kielcach i miał stosunkowo dobrą emeryturę, był ludzki, serdeczny i gdy miał kasę chętnie stawiał
piwo, czy obiad; często siedział właśnie nad piwem przed Barem Rybnym na Zelaznej; kiedyś przechodziłem akurat w drodze na Pocztę; uśmiechnął się i zaprosił mnie pańskim gestem ręki do stolika..
..lecz podziękowałem; wtedy w ogóle nie piłem nawet piwa..
..potem tak, ale Generał już nie żył; podobnie jak większość jego sztabu..
..nazwiska i ksywy prawie wszystkich PT Bezdomnych Zołnierzy Generała..
..pojawiły się ma tabliczkach, na dwóch Krzyżach brzozowych, przed stacją;
..to wielkie dzieło tutejszego Stowarzyszenia Przyjaciół ATD IV Swiat,
..i Bogu niech będą dzięki choć za to..
..
(..próbowałem policzyć te nazwiska kilka razy, ale po sześćdziesięciu wpadałem w dziwne
zawirowanie i nie mogłem skończyć obliczeń..)
..
..dlaczego odeszli Komi..?
..dlaczego oddali władzę i to tak, jakby jej nigdy nie chcieli..
..a zostali obarczeni po prostu?
..dlaczego Komi tak znikli bez śladu..?
..jakby ich nigdy nie było..!
..czy to nie jest fenomen światowy - medytowałem nieraz nad tą tajemnicą, bo przecież był to najpotężniejszy - obok hitleryzmu w Niemczech - system władzy i panowania, jaki kiedykolwiek stworzono, a jakby tego było mało; w kilkunastu krajach
sąsiadujących..
..
..jak dziesięć lat temu doszedłem do tego miejsca traktatu TAO-TE-KING - przy uważnym czytaniu; zupełnie nie rozumiałem wskazań właściwie sprzecznych..
..dopiero jak spojrzałem po kilkunastu miesiącach..
..
..w 2002 roku, jakoś tak w czerwcu urządzono tutaj kolejny spektakl; Wielki Spis Powszechny.Byłem zachwycony; uwielbiam takie mobilizacje i akcje.
Zaraz się przyłączyłem jako rachmistrz się wkręciłem, żeby być na samym dole,
i oglądać imprezę na żywca; przeszedłem stosowne szkolenie i już się cieszyłem
jak to będę wędrował po jakimś rejonie, jak kiedyś,( bodaj w 1970)w Toruniu.
..a jednak Co-Partner nie pozwolił, jak kilka lat wcześniej (w 1997)mieszać się
na żywca w tę absurdalną imprezę Biurokracji Triumfującej.
..potem zdobyłem materiały i przez lata obserwowałem co z tego wynikło?
..otóż nic nie wynikło, ta impreza to był tylko i wyłącznie spektakl Nowej Władzy,
..w którym nie mogłem brać udziału lecz zrozumiałem sprzeczności (pozorne) tez TAO-TE-KING; postulaty idei nigdy nie są spełniane dokładnie, ale zawsze można do ich powracać i mówić; jakby Komi, byli Komi naprawdę z Marksa,Lenina-Stalina
..i kogo tam jeszcze; to nigdy by władzy nie oddali..
..ale że nie studiowali TAO-TE-KING ; pierwszych trzech tez tutaj, , że nie byli naturalni..,ani prości,..i zabiegali najbardziej o swoje korzyści osobiste, a pragnienie panowania, panowania i kontroli wszystkiego - mieli nieograniczone..etc.
.. i ten dziejowy humbug przyniósł następną fikcję; transformację etc.
..teraz rozumiem Lao-tsy także w tym punkcie; w opozycji do Konfucjusza ; widzi jednostkę, tamten organizację i władzę(państwo).
..
..naprawdę chciałbym się mylić, ale w tym co widzę wokół bliżej i dalej nie widzę innego sensu, jak Zapowiedż Fatalną..
.."spokojnie.."
..a jak Katastrofę to..
.."spokojnie"
..
/../


Posted by Picasa

Brak komentarzy: