wtorek, 16 marca 2010

Tajemnica(5.62)

 
TAO-TE-KING

czyli

z Księgi Drogi i Cnoty

Przeł: Tadeusz Zbikowski

XXXII.

"..Tao jest niezmienne i bezimienne.
Chociaż w swojej (nieskażonej prostocie jest ono maleńkie, (na świecie) pod niebem nie ma nic, co mogłoby je uczynić swoim sługą.
Jeśli książęta i władcy zdołają zachować je (i postępować zgodnie z jego zasadami), wówczas dziesiątki tysięcy istot i rzeczy samorzutnie poddawać się będą ich woli.
Wtedy także niebo i ziemia, łącząc się ze sobą, sprowadzają(na ziemię) słodką rosę (dostatku i pomyślności). Lud zaś bez specjalnych) nakazów sam się równomiernie (będzie dzielił owocami swej pracy).
Gdy po raz pierwszy (wprowadzono pośród istniejących rzeczy sztuczny) porządek, pojawiły się nazwy (dla konkretnych pojęć).
Skoro więc były już nazwy, człowiek (działający zgodnie z tao)powinien wiedzieć, kiedy się zatrzymać ( w swoim działaniu). Bowiem wiedząc kiedy się zatrzymać, można uniknąć utraty (swojego jestestwa).
(Gdybyśmy chcieli zrobić) porównanie, to tao (na świecie) pod niebem podobne jest (rwącym) potokom, (głębokimi) wąwozami biegnącymi ku (spokojnym wodom) rzek i mórz."
(op.cit)
..
..starość ma wiele wad, ale ma i pamięć, a jak ma pamięć, ma też wybór..- znów wpadam w zamyślenie.
..ponieważ można się dręczyć wspomnieniami (aby ją skrócić) lub pocieszać (aby trwać)..
..
Tamte dwanaście tygodni w 1969 tutaj widzę korzystnie dzięki wędrówkom z psem Anisem pięknym owczarkiem niemieckim; nawet do klubu EMPIK zachodziliśmy razem; czasami nawet na salę, częściej on czekał w szatni.
Wertowałem prasę krajową i zagraniczną; wyglądało na to, że na Zachodzie rewolta studencka już wyszumiała się..
Również tutejsi buntownicy zostali uspokojeni, a część nawet wyjechała - nie zanosiło się na wojnę..
Moje papiery (i ja sam) prawie dwa miesiące weryfikowane zostały przyjęte; od maja 1969 miałem zacząć pracę w W.Sztabie W. - a przecież wycofałem się..
..wróciłem do Torunia; choć miałem zaproszenie do pracy w Płocku i nawet tam byłem już po rozmowach..
..o co chodziło..?
..oto młodość wariująca tu i tam, ale na własny rachunek - potem ucieka, a pozostaje, to co naprawdę mam; pamięć.
..tamten pies Anis stanowił nagrodę i był wskazówką;tak postępować, aby utrzymać to spotkanie..jak "słodką rosę".
..
..jaka to prawda życia;"Tao postępowania do przodu wydaje się jak gdyby cofaniem"(XLII)
..
..co to znaczy; "zatrzymać się w działaniu"?
..działać-w-niedziałaniu; to inaczej odzyskać siebie, a odzyskawszy nie zatracić się w pozornych szarpaniach;a największa nagroda to świadomość; oświecenie.
..
..ach Blaise Pascal; życie jest pełne sprzeczności; tao też.
..
Blaise Pascal;"Istnieje tedy wielka liczba prawd i wiary i moralności, które zdają się wzajem odpychać, a które wszystkie trwają w cudownym porządku"
(Myśli,788)


Posted by Picasa

Brak komentarzy: