piątek, 26 marca 2010

Memento(16)

 
Nastrój świąteczny; za tydzień Wielki Piątek.
..
..ależ nie ulegało żadnej wątpliwości.
..ponad godzinę kręciłem się już wokół Swiąt..
..
pod wieczór, po ujęciach punktów "granicznych" kręcę się na boisku szkolnym dla punktów istotnych; w dzień jest to krępujące.Za ogrodzeniem znajoma sylwetka Pana J.; chwile rozmawiamy; ostatnio to było przed Swiętami Bożego Narodzenia - uświadamiam ten fakt ze smutkiem; nadzwyczaj ciekawy człowiek, a w dodatku autentyczny hrabia..
..lecz w odróżnieniu od Pana Hrabiego z Krakowa, który rezyduje jakby nie było w pałacu prawdziwym Pan J. mieszka (jeśli to mieszkanie) w autentycznym bloku..
..
..wtedy miał się ukazać wywiad; wspomnienia rodzinne w "Kielce plus" i faktycznie czytałem, a nawet gdzieś odłożyłem to pismo..
..teraz okazuje się, że Pan J. tego nawet nie widział i czekał (?) ..
..zatem zaraz zacząłem szukać w tym bałaganie; znalazłem inne rzeczy i trochę zrobiłem porządków można powiedzieć świątecznych.
..
..obserwowaliśmy Kościół, potem zrobiło się ciemno i zakończyło nabożeństwo
od 17(!) - całkiem sporo ludzi wędrowało i miałem wrażenie, że jest nam przykro, że tak stoimy z drugiej strony..boiska.
..wieczorem po tych poszukiwaniach, gdy wyniosłem co się tylko dało - przypomniał się Rilke i długo w noc wertowałem.
..ten stan ujął najlepiej;
" A my widzowie, zawsze, wszędzie i ku wszystkim
rzeczom skłonieni i zawsze bez wyjścia!
Przepełnia nas. Porządkujemy. Lecz się rozpada.
Scalamy znów. I rozpadamy się sami"

"Któż to nas tak odwrócił, że cokolwiek
byśmy czynili, jesteśmy w postawie
odchodzącego.."
( Rainer Maria Rilke, Poezje -Osma Elegia, tłum.Mieczysław Jastrun, Wydawnictwo Literackie Kraków 1974 s.247)
..
..tłumaczenie genialne; każdy wiersz podoba się prawie jednakowo jak w oryginale;
na stronach nieparzystych jest oryginał; łatwo porównać.
..
"to zupełny wyjątek.. ..ta książka.."
..".., kiedy na ostatnim wzgórzu,
co mu raz jeszcze coś ukaże dolinę
rodzinną, staje, ogląda się, zwleka -
tak my żyjemy żegnając się wiecznie"
(ibidem)
.."..tak my żyjemy.."- powtarzam nazajutrz i postanawiam uroczyście;
..".."..
..spokojnie; nastrój jest najważniejszy.
..
..
Posted by Picasa

Brak komentarzy: